Preču zīmes
Preču zīmes
Dizains
Dizains
Patenti
Patenti
Juridiskie pakalpojumi
PAKALPOJUMI
Preču zīmes
Preču zīmes
Dizains
Dizains
Patenti
Patenti
Juridiskie pakalpojumi
PAKALPOJUMI
Juridiskā konsultācijas
Juridiskā konsultācijas
Līgumi
Līgumi
Strīdi par preču zīmem un dizainparaugiem
Strīdi par preču zīmem un dizainparaugiem
ATPAKAĻ
intelektuālā īpašuma aizsardzību
2022 12 22
Kas tev būtu jāzina par intelektuālā īpašuma aizsardzību?

Jūs varat nodrošināt intelektuālā īpašuma aizsardzību. Pastāv teiciens, ka laiks ir nauda, bet šis teiciens nav akurāts. Ieguldītajai enerģijai, darbam, un intelektam ir tikpat liela vērtība, jo lai nonāktu pie ģeniālas idejas jāizmanto visi iepriekšminētie. Droši var apgalvot, ka esam veicinājuši savu atpazīstamību patentējot idejas jau sen. Versijas par to, kad to darīja pirmoreiz atšķiras, bet senākā no tām datējas atpakaļ līdz pat 5000 gadiem p.m.ē. Ķīnā. Mēs jau sen zinājām, ka atpazīstamībai ir nozīme un esam nogājuši tālu ceļu lai izveidotu pienācīgu pasākumu kopumu, kas nodrošina ideju aizsardzību.

 

Vidēji katru gadu Eiropas Intelektuālā Īpašuma Birojs (EUIPO) saņem 115 tūkstošus pieteikumu preču zīmju reģistrācijai. Arī Latvijā ir atbilstošas institūcijas, kas nodarbojas ar šādu pieteikumu pieņemšanu un apstrādi. Kāpēc lai tas nebūtu viens no taviem pieteikumiem? Tevis ieguldītais intelektuālais darbs ir vērtīgs. Ja vēlies uzzināt, kā vērtību saglabāt, turpini lasīt rakstu!

 

 

Kas ir preču zīme, kas ir dizainparaugs, un kas ir intelektuālais īpašums?

 

Jebkuram uzņēmējam vai individuālam profesionālim ir svarīgi nodrošināt savu atpazīstamību. Preču zīme ir kas netaustāms, bet tas nekādā mērā nemazina tās ieguldījumu biznesa veicināšanā. Tā var būt nosaukums, sauklis, grafiska ilustrācija, vai pat krāsa un skaņa. Piemēri ir “Google”, “Twitter”,“Nike”, un citi atpazīstami zīmoli. Iepriekšminētais “Nike” sauklis “Just do it” ir reģistrēts kā
preču zīme, un atrast piemērus skaņām un krāsām arī nav grūti. Ikoniskā “Twitter” čivināšanas skaņa ir aizsargāta, kā arī “Tiffany & Co.” uzņēmuma “Tifānijas zilā” krāsa ir preču zīme.

 

Līdzīgi ir arī ar dizainu, jo arī tas nodrošina unikalitāti. Dizainparaugs ir fizisks izstrādājums un tā aprises, kam ir unikāla forma, krāsa, struktūra, vai materiāli, kas lietoti tā izgatavošanā. Tas var būt arī zīmējums vai skice, kas ir īpaši aktuāli drēbju dizaineriem un arhitektiem. Līdzīgi kā preču zīmes, arī dizainparaugi tiek bieži reģistrēti Latvijā, kur ar to nodarbojas Patentu valde, un Eiropā, kur EUIPO katru gadu saņem aptuveni 100 tūkstošus pieteikumu jauna dizaina reģistrācijai. Gan preču zīmes, gan dizainparaugi abi ietilpst zem termina “intelektuālais īpašums”. Ar šiem diviem vārdiem ir pateikts viss! Tavs intelekts ir tas, kas tevi atšķir no citiem un tas ir tikai tavs īpašums.

 

 

Kāpēc tev būtu jāreģistrē preču zīmes un dizainparaugi? | Intelektuālā īpašuma aizsardzību

 

Iedomāsimies situāciju, kurā tu būtu grafiskais dizaineris. Tev ienāk prātā doma fantastiskam logo, bet tev vēl nav skaidrs, kur to varētu izmantot. Vienu tu zini – tam ir potenciāls. Tālāk notikumi var attīstīties divos variantos. Vai nu tu piereģistrē šo logo kā savu, vai arī tu padalies ar to ar draugiem vai ģimeni, kuri savukārt ar to padalās tālāk, labu nodomu vadīti. Pirmajā gadījumā, tavs
intelektuālais īpašums ir drošībā un tevis ieguldītais darbs nevar tikt ekspluatēts.

 

Otrajā gadījumā tu, pilnīgi iespējams, attapsies pēc pāris mēnešiem redzot kādu uzņēmumu izmantojot aizdomīgi līdzīgu logo un nodrošinot sev atpazīstamību uz tava darba rēķina. Šis ir piemērs, kā var notikt nejauši. Tagad iedomāsimies, cik liela vilšanās būtu strādāt pie dizaina vai idejas ar mērķi to izmantot, bet zaudēt to nereģistrēšanas pēc! Preču zīmes reģistrācija un dizainparaugu reģistrācija nodrošina to, ka nepaliksi tukšām rokām un bez darba augļiem.

 

 

Preču zīmju un dizainparaugu reģistrācijas procedūra Latvijā

 

Pārbaudīt vai tava ideja ir unikāla ir pirmais solis veiksmīgai preču zīmes vai dizainparauga reģistrācijai. Preču zīmi var reģistrēt gan Latvijas teritorijā, gan Eiropā vai Pasaulē, un atbilstošo datubāzi nepieciešamas pārbaudīt, lai izvairītos no gadījuma, ka ideja jau ir reģistrēta. Pēc datubāzes pārbaudes, nākamais solis būtu preču zīmes pieteikuma veidlapas aizpildīšana. To vari darīt arī pats, bet vislabāk ir uzticēties profesionāļiem, kas aizsargās tavas tiesības visā preču zīmes vai dizainparauga reģistrācijas laikā.

 

Pieteikumu var aizpildīt gan fiziska, gan juridiska persona, un tajā jānorāda personīgie dati, kontaktinformācija, un jāpievieno attēls ar preci vai jānorāda pakalpojums, kuru vēlaties reģistrēt kā preču zīmi. Preču zīmes reģistrācijas procesa ilgums var atšķirties, bet, ja datubāzes ir pienācīgi pārbaudītas un pieteikums ir aizpildīts pareizi, tas parasti neaizņem vairāk kā 2 mēnešus. Pēc veiksmīgas preču zīmes reģistrācijas, tā būs spēkā 10 gadus no reģistrācijas datuma un tās reģistrāciju var atjaunot ik pēc 10 gadu perioda. Dizainparauga reģistrācijas process ir praktiski identisks, bet atšķirība ir tāda, ka pēc tā reģistrācijas, tas būs spēkā 5 gadus un maksimālais darbības termiņš ir 25 gadi.

 

 

Kas ir Latvijas Patentu Valde un kas ir intelektuālā īpašuma aģentūras?

 

Par visa veida intelektuālā īpašuma reģistrēšanu Latvijā ir atbildīgā Patentu valde. Tā nodarbojas ar pieteikumu pārskatīšanu, analīzi, arhīvu uzturēšanu, un izplata informāciju par intelektuālā īpašuma aizsardzības nozīmi. Tā arī uztur datubāzes, kurās atrodama informācija par reģistrēto intelektuālo īpašumu Latvijā. Iepriekš aprakstītais reģistrācijas process īsumā šķiet elementārs, bet vienmēr gadās gadījumi, kad rodas sarežģījumi. Turklāt, Latvijā pastāv intelektuālā īpašuma aģentūras, kas nodarbojas ar visa veida intelektuālā īpašuma tiesību aizsardzību, dokumentu apstrādi, un aktuālu jautājumu risināšanu. Metida ir viena no tām, un tā ir viena no TOP 3 intelektuālā īpašuma aizsardzības pārstāvēm Eiropā. Aģentūru priekšrocības ir tādas, ka tie risina jebkurus radušos aizkavējumus, pārmeklē datubāzes ne tikai Latvijā, bet arī citos reģionos, un maksimāli atvieglo klientam intelektuālā īpašuma reģistrācijas procesu.

 

 

Kādas ir priekšrocības reģistrējot intelektuālo īpašumu?

 

Lai gan nereģistrētam intelektuālam īpašumam ir aizsardzība, vislielākā aizsardzība ir reģistrētam. Ja tu nereģistrē savu intelektuālo īpašumu, tad tas ir aizsargāts tikai no nokopēšanas “viens-pret-viens”. Jebkurš var paņemt tevis izstrādāto logo, pamainīt krāsu gammu, un tev vairs nevar būt pretenzijas. Otrā – tu uzlabo sava biznesa tirgus vērtību. Trešā – tu padari savas preces vai pakalpojuma marketingu pieejamāku masām neuztraucoties, ka kādam varētu būt piereģistrēts līdzīgs dizains vai preču zīme. Un, iespējams, vissvarīgākais ir tas, ka reģistrējot savu intelektuālo īpašumu konkrētos reģionos, tu uzšauj debesīs savas eksporta iespējas. Tāpēc, īstais jautājums nav “Kādas ir priekšrocības?”, bet “Vai ir kādi mīnusi?”. Vai jau ienāca prātā kāda ideja, ko reģistrēt?

 

Dalīties

Mūsu vietne izmanto sīkdatnes, lai uzlabotu šo vietni, piedāvātu labākus un pielāgotus pakalpojumus. Ja piekrītat, nospiediet “Pieņemt”. Ja nepiekrītat, mēs neievietosim jūsu ierīcē sīkfailus. Tomēr atsevišķas vietnes funkcijas var nedarboties pareizi vai var nedarboties vispār. Lūdzu, skatiet mūsu Privātuma politiku, lai iegūtu plašāku informāciju par personas datu apstrādi, sīkfailiem, to apkopotajiem datiem un jūsu tiesībām.